Miskoop gedaan? LBV staat voor je klaar!

Onlangs wendde een van onze leden zich tot LBV met een consumentenkwestie. Dit verhaal bevat een fictief personage vanwege de bescherming van privacy voor onze leden.

Leo heeft een mooie leren hoekbankstel gekocht bij een woonwinkel. Terwijl Leo wilde genieten van zijn zit- en ligcomfort, is het bankstel helaas binnen afzienbare tijd gebreken gaan vertonen. Zo zijn bijvoorbeeld de naden los gaan zitten en heeft Leo plooien geconstateerd die er niet hadden mogen zijn. Direct na het constateren van deze gebreken heeft Leo contact opgenomen met de woonwinkel. Leo heeft duidelijk zijn ontevredenheid naar de winkel in kwestie uitgesproken en zijn beklag gedaan over de slechte kwaliteit van zijn nieuwe bank. Na enig aandringen van Leo, is er een ‘’expert’’ langs geweest om de schade aan het bankstel en de oorzaak daarvan vast te stellen. 

Tot verbazing van Leo, die het bankstel “normaal” heeft gebruikt, heeft de door de woonwinkel ingeschakelde expert geconcludeerd dat de schade is ontstaan door invloeden van buitenaf. Volgens de expert zou Leo het bankstel buitensporig hebben gebruikt. Leo, die krom heeft moeten liggen om het bankstel aan te kunnen schaffen, heeft het er niet bij laten zitten. Zonder te aarzelen schakelde Leo LBV in met het verzoek om zijn rechtspositie vast te stellen en hem eventueel bij te staan in een (gerechtelijke) procedure.

Na Leo erop gewezen te hebben dat hij wettelijk recht heeft op een goed product en de mogelijkheid om een schadevergoeding te verhalen op de woonwinkel, is tevens de mogelijkheid besproken om de kwestie bij een geschillencommissie in te dienen. Het is namelijk zo dat (woon)winkels met een CBW-keurmerk verplicht zijn om mee te werken aan een dergelijke geschillenprocedure waarvan de beslissingen bindend zijn. Het voordeel van zo een procedure is dat deze doorgaans minder kostbaar en tijdrovend is dan een gerechtelijke procedure. Ook in het geval van Leo heeft de procedure geholpen. Nadat LBV namens Leo een aantal stevige standpunten heeft ingenomen, hebben de partijen naar tevredenheid van Leo erg snel een zeer mooie schikking weten te bereiken. Nu kan Leo weer rustig genieten van zijn zitcomfort!

LBV raadt haar leden aan om voor een consumentenaankoop te onderzoeken of de winkel bijvoorbeeld over een CBW-keurmerk beschikt. In het geval er namelijk onverhoopt een gebrek optreedt, leert de zaak met Leo ons dat de geschillencommissie van het CBW zeer snel uitsluitsel kan bieden.

Zit jij zelf met een consumentenkwestie en wens je net als Leo hulp daarbij? LBV staat voor je klaar! Met het LBV Pluspakket krijg je de best mogelijke bescherming op het gebied van consumenten-, huur- en woonrecht. Het Pluspakket kost slechts €10 extra en wanneer je dit afsluit mag ieder LBV lid op je woonadres er gebruik van maken. We zeggen niet voor niets: wij zijn meer dan een vakbond!