Mijn huisbaas luisterde wel naar LBV

Anne, 21 jaar

Wet Arbeidsmarkt in balans

Nieuwsoverzicht

De plannen voor de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) zijn door de overheid bekend gemaakt. Het terug draaien van eerdere beslissingen is begonnen, met de daarbij horende nieuwe beloftes.

 

De fata morgana van meer vaste banen:

Er moet een einde komen aan de doorgeschoten flexibilisering en ‘Amerikanisering' van de Nederlandse arbeidsmarkt aldus Lodewijk Asscher toenmalig minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Met tromgeroffel en mooie woorden kwam Lodewijk Asscher met de invoering van de WWZ (Wet Werk & Zekerheid).Het moest anders nadat de Wet Flexibiliteit en Zekerheid (Flezek) er mede voor zorgde dat er meer flexibele banen kwamen. Werknemers zouden weer in vaste dienst komen en de flexibele schil zou mede door zijn plannen afnemen. ‘Echter sinds de invoering van de WWZ in 2014 is de flexibele schil nog verder toegenomen en blijft de groei van vaste banen dramatisch achter’ aldus Marco Stavinga CAO onderhandelaar van de vakbond LBV.

 

Lodewijk Asscher slaagde erin om precies het tegenovergestelde van zijn missie te bereiken. Namelijk nog meer flexibele banen. Maar nu gaat het veranderen ! Nu is daar minister Koolmees, de nieuwe minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, die orde op zaken komt stellen. Stavinga: ‘Deze zogeheten Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB), zeg maar de Wet Flexibiliteit en Zekerheid versie 3.0. Maar gaat deze wet nu wel bieden wat de 2 voorgaande wetten niet voor elkaar kregen, namelijk meer vaste banen. Ik durf het te betwijfelen’.

 

Marco Stavinga ziet dezelfde zetten weer gebeuren. ‘In de nieuwe WAB wordt er net als bij de huidige WWZ gesleuteld aan het aantal contracten voor bepaalde tijd dat kan worden overeengekomen. Ging deze bij de invoering van de WWZ van 3 contracten in 3 jaar tijd terug naar 3 contracten in 2 jaar, gaat deze bij de invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans weer terug naar 3 contracten in 3 jaar. Net zoals dat al het geval was bij de Wet Flexibiliteit en Zekerheid. Het grootste verschil tussen de nieuwe wet en de huidige WWZ is dat de bijzondere regels die gelden voor uitzendkrachten niet meer gaan gelden voor werknemers op payrollbasis. Hiermee wordt payrollen duurder en daardoor minder aantrekkelijk’.

 

‘Verder wordt er gesleuteld aan de transitievergoeding, de proeftijden en de regels voor oproepkrachten én het ontslagrecht. Waarbij in het ontslagrecht de mogelijkheid om een werknemer te ontslaan als er sprake is van een optelsom van omstandigheden, zoals disfunctioneren en een verstoorde arbeidsverhouding, weer terugkeert. Deze mogelijkheid van een optelsom was bij de invoering van de WWZ juist uit het ontslagrecht verdwenen’.

 

‘Opnieuw kiest de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid er voor om te draaien aan de bekende knoppen in het arbeids- en ontslagrecht in de hoop dat zodoende de arbeidsmarkt beter in balans komt. Ik moet het eerst nog maar eens zien en heb er vooralsnog weinig vertrouwen in dat werknemers er bij deze nieuwe wet op vooruit gaan. De werkgeverskoepels VNO/NCW en MKB Nederland hebben de Wet Arbeidsmarkt in Balans al afgezaagd. En voor zover ik kan overzien staan ook de vakcentrales niet te juichen bij deze nieuwe wet’.

 

Deze website maakt gebruik van cookies om na te gaan hoe deze wordt gebruikt.

Meer info