Een overzichtelijke administratie geeft rust - LBV | Meer dan een vakbond

Een overzichtelijke administratie geeft rust

Auteur: Dursun Koker

Nieuwsoverzicht

Voor veel ZZP’ers is het bijhouden van een zakelijke administratie een vervelende bezigheid. Toch is het heel belangrijk om als ZZP’er vanaf het prille begin van je werk een overzichtelijke administratie bij te houden. Het niet bijhouden van een administratie kan immers extra geld kosten. Een administratie opzetten is daarom de basis van ondernemen. In deze blog zal ik aandacht besteden aan het opzetten en bijhouden van een zakelijke administratie.

 

Bewaarplicht

Een ZZP’er is wettelijk verplicht om zijn/haar zakelijke administratie minimaal zeven jaar te bewaren. Het gaat dan om de volgende administraties:

  • grootboekadministratie;
  • debiteuren- en crediteurenadministratie;
  • voorraadadministratie (bij goederen);
  • in- en verkoopadministratie;
  • indien van toepassing: de loonadministratie;
  • kasadministratie;
  • bankafschriften;
  • urenregistratie;
  • rittenregistratie;
  • contracten;
  • belastingaangiftes.

 

Een hele waslijst met administraties die je op moet zetten en bijhouden. Tegenwoordig zijn er gelukkig handige tools, waardoor een administratie opzetten en bijhouden een stuk makkelijker is geworden. Op deze manier is een administratie digitaal bij te houden, waardoor een ZZP’er ook heel veel tijd kan besparen. Dat is ook winst!

 

Begin op tijd

Om de draad niet kwijt te raken moet je al voor het moment dat je wilt beginnen een administratie bijhouden. Denk bijvoorbeeld aan investeringen of andere kosten die al voor de start van je onderneming worden gemaakt. Bewaar dan alvast de bonnen en facturen. Deze kosten zijn namelijk fiscaal aftrekbaar. Om geen geld mis te lopen of geld te besparen, is het dus belangrijk om een  administratie in een zo’n vroeg mogelijk stadium goed bij te houden.

 

Achteraf je administratie rechttrekken kan heel vervelend zijn en veel geld kosten. Zo kan je makkelijk een bonnetje of factuur kwijtraken. Of weet je niet meer hoeveel kilometers je hebt gemaakt. Ga daarom uiterst zorgvuldig te werk en probeer je dagelijks je administratie bij te werken. Lukt dat niet, doe het dan het in het weekend wanneer alles nog vers in het geheugen ligt.

 

Zakelijke rekening

Een zakelijke rekening openen is een goede eerste stap. Met een zakelijke rekening houd je namelijk zakelijk en privé gescheiden. Op deze manier heb je rechtstreeks inzicht in de zakelijke inkomsten en uitgaven.

 

Voordelen

Een administratie die goed wordt bijgehouden heeft de volgende voordelen:

  • rechtstreeks inzicht in de financiële positie van de onderneming. Zo kun je snel zien wat de inkomsten en uitgaven zijn;
  • een goede administratie bespaart jou en je boekhouder veel tijd en energie én natuurlijk veel geld;
  • weet waar je aan toe bent. Hoeveel belasting moet er nog betaald worden? Bereid je daarop voor.

 

Conclusie

Als ZZP’er ben je verplicht om een zakelijke administratie bij te houden. Het kan weliswaar vervelend zijn om dit bij te houden, maar de voordelen zijn ongekend. Zo krijg je meer en rechtstreeks inzicht in de financiële positie van de onderneming. De zakelijke administratie is jouw stuurmiddel voor je onderneming. Bij LBV proberen we je te stimuleren om op de juiste wijze een zakelijke administratie bij te houden. Meer overzicht geeft je meer rust!

 

Mocht je nog vragen hebben over het bijhouden van een administratie, bel dan met 088 -266 3000 of stuur een e-mailbericht naar: dursun.koker@lbv.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.

Meer info