Hier heb je recht op bij vertraging van je vlucht - LBV | Meer dan een vakbond

Hier heb je recht op bij vertraging van je vlucht

Nieuwsoverzicht

Vakantietijd! De afgelopen weken is de voorpret steeds meer toegenomen en nu is het bijna zover. De laatste week op je werk leek wel maanden te duren, omdat je met je gedachten al op je zonnige bestemming gearriveerd was. Op weg naar Schiphol bespreek je alle ins en outs van je aankomende vakantie met je reisgezelschap. Even schrik je nog en denk je dat je iets bent vergeten, maar al snel blijkt dat een loze zorg te zijn. Je bent goed voorbereid van huis gegaan en niks kan meer fout gaan. Gearriveerd op Schiphol, lopend door de vertrekhallen zie je plots op de borden met reistijden vertraging bij jouw vlucht staan!

Gelukkig voor jou zijn er verschillende compensaties waar je recht op hebt als je teleurgesteld wordt met een (fikse) vertraging op het vliegveld. Al deze rechten, voor jou als consument, zijn officieel vastgelegd in de Europese Verordening 261/2004. Het doel van deze verordening is het beschermen van luchtvaartpassagiers. De belangrijkste conclusies en handige weetjes zetten wij voor jou op een rijtje.

 

WANNEER KUN JE AANSPRAAK MAKEN OP COMPENSATIE?

  • Als je vertrekt vanaf een luchthaven in de Europese Unie;
  • Als je vertrekt vanuit een land buiten de Europese Unie naar een luchthaven in de Europese Unie door een luchtvaartmaatschappij uit de Europese Unie;
  • Je hebt geen recht op compensatie als je gratis of tegen een lager tarief reist.
  • Zorg altijd dat als er geen initiatief wordt genomen vanuit de luchtvaartmaatschappij dat je zelf in redelijke verhouding verzorging/accommodatie aanschaft om de kosten later te kunnen claimen. Bewaar altijd je bonnetjes!

 

OP WELKE COMPENSATIES HEB JE RECHT ALS JE VLUCHT IS VERTRAAGD OF GEANNULEERD?

Soort compensatie

Wanneer heb ik er recht op?

Waar heb ik recht op?

Recht op verzorging

Bij een vertraging van:

  • Twee uur of meer bij vluchten van 1500 km of minder;
  • Drie uur of meer bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km;
  • Vier uur of meer bij alle andere vluchten.

Sommige maatschappijen zullen je o.a. een gratis maaltijd aan bieden in de vorm van vouchers.

Recht op accommodatie

Wanneer de vertraging van je vlucht zover oploopt dat je genoodzaakt bent om accommodatie voor jezelf moet regelen.

De luchtvaartmaatschappij is verplicht om accommodatie te verzorgen. Vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie is daarbij inbegrepen.

Recht op terugbetaling van uw ticket of een andere vlucht

Bij annulering van je vlucht.

  • Volledige terugbetaling;
  • Retourvlucht naar punt van vertrek;
  • Of een vergelijkbare vlucht naar je bestemming.

Compensatie voor het geleden tijdsverlies

Is je vlucht meer dan drie uur vertraagd of is je vlucht kort voor vertrek geannuleerd, dan heb je recht op compensatie. Maar ook als je geweigerd bent op je vlucht of als je je aansluiting hebt gemist. De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de vlucht.

Bestemming binnen de EU:

  • €250 compensatie bij een vlucht tot 1500 km;
  • €400 compensatie bij een vlucht van meer dan 1500 km.

 

Buiten de EU:

  • €250 compensatie bij een vlucht tot 1500 km;
  • €400 compensatie bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km;
  • €600 compensatie bij een vlucht van meer dan 3500 km.

Buitengewone omstandigheid

Van een buitengewone omstandigheid wordt gesproken als de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor het probleem dat is ontstaan met de vlucht.

  • Weersomstandigheden;
  • Terrorisme;
  • Stakingen van derden, zoals de luchtverkeersleiding of het grondpersoneel. Bij een staking van het personeel van de maatschappij wordt dit niet aangemerkt als een buitengewone omstandigheid;
  • Medische noodlandingen.

Bij een buitengewone omstandigheid heb je geen recht op compensatie. Zie het Wallentin-Herman arrest over technische mankementen.

Plaatsing in hogere of lagere klasse

Het kan zijn dat je een ticket boekt voor een bepaalde klasse en dat je bij het instappen in een hogere klasse mag gaan zitten. Let er goed op dat dit altijd zonder kosten is!

Het kan ook zijn dat je in een lagere klasse wordt gezet. Bij plaatsing in een lagere klasse heb je recht op terugbetaling van een gedeelte van de ticketprijs. Dit is ook weer afhankelijk van de afstand van de vlucht.

 

ARRESTEN EN VERDRAGEN AANSLUITEND OP VERORDENING 261/2004

  • Met het Sturgeon-arrest is ervoor gezorgd dat annuleren van een vlucht of tijdsvertraging op een vlucht als hetzelfde worden gezien. Gaat het hier om een vergelijkbaar tijdsverlies, dan dient er op dezelfde manier te worden gecompenseerd. In de originele verordening kwam een luchtvaartmaatschappij er mee weg om veel geannuleerde vluchten als ‘vertraging’ te zien en op deze manier ontliepen zij hun ‘verplichting’ om compensatie te bieden aan gedupeerden.
  • Het Wallentin-Herman arrest spreekt over dat vertraging door technische mankementen aan vliegtuigen moet worden gezien als onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden voor luchtvaartmaatschappijen. Oftewel de meeste technische mankementen worden niet meer gezien als een buitengewone omstandigheid, behalve als er dus sprake is van bijvoorbeeld een terroristische aanslag (iets wat buiten de invloed ligt van een vliegtuigmaatschappij).

Mocht je de afgelopen twee jaar nou zelf ook vluchtvertraging hebben gehad? Neem dan contact met ons op om jouw casus door te spreken en misschien kunnen we nog een succesvolle claim voor jou indienen!

Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.

Meer info