Persbericht: Deurbordje om sanitaire pauze van alleenwerkende tankstationmedewerkers makkelijker te maken - LBV | Meer dan een vakbond

Nieuwsoverzicht

Tankstationmedewerkers werken regelmatig alleen. Dat levert een praktisch probleem op als niet de klant, maar de medewerker zélf een sanitaire stop moet maken. Daarvoor heeft SFTW, het Sociaal Fonds voor Tankstations en Wasbedrijven, een deurbordje ontwikkeld.

In de CAO voor tankstations en wasbedrijven is sinds kort geregeld dat tankstationmedewerkers altijd het recht hebben om een sanitaire pauze te nemen – óók als ze op dat moment alleen werken. Toch blijft het voor medewerkers lastig om de shop onbemand achter te laten. Een klant kan dan voor dichte deur komen te staan, terwijl niet duidelijk is wat de reden is. SFTW heeft voor dat doeleinde bordjes ontwikkeld die op de deur geplaatst kunnen worden. Daardoor weten klanten dat de winkel onbemand is, en dat ze even moeten wachten.

De deurbordjes worden begin april 2021 verzonden aan alle bij SFTW aangesloten tankstationondernemers in Nederland.

Over SFTW

SFTW is opgericht door cao-partijen in de sector Tankstations en Wasbedrijven. De betrokken cao-partijen zijn BETA, BOVAG, CNV, De Unie, FNV en LBV.

SFTW financiert en subsidieert activiteiten, die de bedrijfstak in sociaal opzicht optimaal laten functioneren. Dat kan bijvoorbeeld gaan om het geven van voorlichting over de cao en arbeidsvoorwaarden, maar ook om het bevorderen van goede arbeidsomstandigheden of om het optimaliseren van de werkgelegenheid in de bedrijfstak