Tips bij overname van jouw organisatie - LBV | Meer dan een vakbond

Tips bij overname van jouw organisatie

Nieuwsoverzicht

Je komt op je werk, start je laptop op en bekijkt je e-mail. Tot je verrassing zie je een dringende mail: vanmiddag is er een verplichte bijeenkomst voor alle werknemers in een vergaderruimte van een hotel. Alle afspraken zijn voor alle werknemers al gecanceld. Verder staat er geen informatie in de mail. Met collega’s begin je te praten over wat het zou kunnen zijn. Worden we ontslagen? Gaan we verhuizen naar een andere locatie? De onzekerheid is groot en het wachten tot de middag lijkt een eeuwigheid te duren.

Eenmaal in de vergaderzaal, komt de directeur binnengewandeld en pakt de microfoon. “Beste mensen, vanaf morgen zijn jullie niet langer in dienst bij bedrijf A, maar werken jullie voor bedrijf B.” Heftig? Dit overkwam mij afgelopen juni. Hoe ga je hiermee om? Ik deel graag enkele tips, gebaseerd op mijn eigen ervaring, voor werknemers die geconfronteerd worden met een bedrijfsovername.

Tip 1: Informeer jezelf!
Misschien denk je: hoe dan? Begin met het direct aanspreken van het management en stel alle vragen die je hebt. Dit helpt om enige onzekerheid weg te nemen en geeft je een helder beeld van mogelijke veranderingen.

Tip 2: Raadpleeg de Ondernemingsraad (OR)
Heeft jouw organisatie een OR? Maak hier dan gebruik van. De OR speelt vaak een adviserende rol bij belangrijke bedrijfsbeslissingen, waaronder overnames.

Tip 3: Check je arbeidsvoorwaarden
Wees op de hoogte van je huidige arbeidsvoorwaarden, en onderzoek of deze veranderen na de overname. Heb je je nieuwe arbeidsovereenkomst al ontvangen? Schakel LBV in! Onze arbeidsjuristen kunnen je oude en nieuwe arbeidsovereenkomst doorlichten en je adviseren over eventuele veranderingen en de juridische aspecten daarvan.

Tip 4 Wees actief betrokken
Neem deel aan informatiebijeenkomsten en stel vragen. Door betrokken te zijn, kun je beter begrijpen wat de overname betekent voor jou en je collega's.

Tip 5 Juridisch advies inwinnen
Ervaar je significante veranderingen in je arbeidsomstandigheden? LBV kan ondersteuning bieden en je precies vertellen wat wel en niet is toegestaan. Contacteer ons via 088 – 266 3000 of mail naar lbv@lbv.nl!

Tip 6 Houd je CV bijgewerkt
Zorg dat je CV up-to-date is. Het kan handig zijn als je besluit elders te solliciteren, maar ook als onderdeel van je voorbereiding op mogelijke veranderingen die niet zo positief zijn voor jou.

Een bedrijfsovername brengt onzekerheid met zich mee, maar door goed geïnformeerd en voorbereid te zijn, kun je de impact beperken. Wij van LBV staan klaar om werknemers tijdens deze uitdagende periode te ondersteunen.

Bevind je je momenteel in een soortgelijke situatie en wil je meer weten over mijn persoonlijke ervaring of heb je behoefte aan nog meer tips? Stuur me dan een berichtje!

A.R.S. (Romana) Stigter
Bestuurslid LBV

Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.

Meer info