Impact van de nieuwe Telecommunicatiewet voor ZZP’ers - LBV | Meer dan een vakbond

Impact van de nieuwe Telecommunicatiewet voor ZZP’ers

Auteur: Dursun Koker

Nieuwsoverzicht

Per 1 juli 2021 treedt de nieuwe Telecommunicatiewet in werking. Voor jou als ZZP’er kan deze nieuwe wet veel impact hebben op de manier waarop jij potentiële klanten werft of benadert. Maar wat houdt deze wet eigenlijk in? Kort gezegd zal het Bel-me-niet Register verdwijnen en vervangen worden door een zogeheten opt-in-systeem. Oftewel: er moet eerst toestemming worden afgegeven om iemand telefonisch te benaderen. In deze blog zal ik de belangrijkste wijzigingen van de Telecommunicatiewet voor jou als ZZP’er behandelen en een aantal tips geven hoe je op een andere (nieuwe) manier potentiële klanten kunt werven.

 

Het Bel-me-niet Register verdwijnt

Op dit moment is het Bel-me-niet Register nog eventjes van toepassing, maar dit verdwijnt per 1 juli 2021. Het Bel-me-niet Register wordt ook wel een opt-out-methode genoemd. Dit betekent dat als jij je niet hebt geregistreerd in het Bel-me-niet Register, dat je eigenlijk aangeeft dat je altijd ongevraagd telefonisch benaderd mag worden. Wanneer jij jezelf als ZZP’er via de telefoon wilt verkopen door potentiële klanten koud op te bellen, moet je dus kijken of deze persoon in het Bel-me-niet Register voorkomt. Is deze persoon geregistreerd, dan mag je hem of haar niet rechtstreeks benaderen. Staat de potentiële klant niet geregistreerd, dan ben je verplicht om de potentiële klant over het Bel-me-niet Register te informeren. Maar zoals ik aan het begin van deze alinea al zei, geldt dit nog maar tot 1 juli 2021. 

 

Opt-in wordt verplicht

Voortaan zul je als ZZP’er eerst toestemming moeten vragen van potentiële klanten om hen telefonisch te benaderen, behalve als er al een klantrelatie is. Dus is het telefoonnummer verkregen bij een eerdere verkoop, dan mag je wel bellen zonder toestemming. Je mag deze klantgegevens dan tot 3 jaar na de overeenkomst of laatste aankoop bewaren en de klant telefonisch benaderen. Deze regel voor maximale klanttermijn is overigens niet vastgelegd in de nieuwe Telecommunicatiewet, maar wel in de Code voor Telemarketing.

 

Koud bellen mag dus niet meer. Je mag niemand bellen die nog geen klant is of waarmee je nog geen relatie hebt. Dit geldt alleen voor het benaderen van natuurlijke personen. Daaronder vallen consumenten, maar ook ZZP’ers. Zakelijke rechtspersonen zoals een besloten vennootschap, een vereniging en/of een stichting mag je  voor acquisitie wel rechtstreeks benaderen.

 

Om gebruik te mogen maken van opt-ins moet je als ZZP’er kunnen aantonen dat deze opt-in legitiem is afgegeven door desbetreffende natuurlijke persoon. Dit kan je doen door een aantal gegevens op te nemen in bijvoorbeeld je klantenbestand. Volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn de volgende gegevens over de opt-in verplicht om te noteren:

  • Wie (persoon) heeft deze afgegeven
  • Wat is de status
  • Waar en hoe is deze verkregen
  • Wanneer is deze verkregen
  • Welke toestemming is gegeven

 

Als je als ZZP’er de AVG wetgeving overtreedt, dan kan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) je een boete opleggen. ACM is in Nederland de toezichthouder op de Telecommunicatiewet. Zorg er dus voor dat je aan alle verplichtingen van de Telecommunicatiewet voldoet om een boete te voorkomen!

 

Tips

Zoals beloofd zal ik je nog tips geven over hoe je met de inwerkingtreding van de Telecommunicatiewet alsnog potentiële klanten kunt benaderen en klanten kunt werven.

 

1. Bereik voor potentiële klanten vergroten

Was jij als ZZP’er grotendeels afhankelijk van koude acquisitie om aan potentiële klanten te komen? Dan wordt het eens tijd om op een andere en wellicht veel betere manier klanten te vinden. Tegenwoordig is online marketing heel hot. Denk daarbij aan social media waarbij potentiële klanten hun telefoonnummer of e-mailadres achterlaten. Zo kan je effectiever te werk gaan en bel je gerichter naar je doelgroep, die ook nog eens een opt-in hebben achtergelaten. Dan ben je dus helemaal safe. Een tweede manier om potentiële klanten aan te trekken is door veel te netwerken.  

 

2. Overstap naar een webshop

Probeer televerkoop om te zetten naar een eigen webshop. Het bouwen van een website kan je veel potentiële kansen en klanten bieden. Daarmee kan je ook inspelen op zoekmachine marketing. Dit allemaal gaat samen met de tips uit punt 1. Het is een combinatie van meerdere facetten om jouw bereik te vergroten.

 

Conclusie

Als ZZP’er zul je rekening moeten houden met de nieuwe Telecommunicatie per 1 juli 2021. Koud bellen naar natuurlijke personen, waaronder consumenten en ZZP’ers vallen, is niet meer toegestaan. Voortaan heb je eerst toestemming nodig van diegene die eventueel gebeld wilt worden. Vervolgens mag je je verkooppraatje houden. Was koud bellen grotendeels jouw klantaanvoer? Dan zul je daar zo snel mogelijk een switch in moeten maken. Een switch naar online marketing via social media of een website kan voor jou een mooie oplossing zijn.

 

Heb je nog vragen over deze blog? Neem dan gerust contact met mij op. LBV staat voor je klaar! Bel naar 088 - 266 3000 of stuur mij een mailtje via dursun.koker@lbv.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.

Meer info