Wanneer mag mijn huurbaas de huur opzeggen?

Nieuwsoverzicht

De verhuurder van je appartement, huis of kamer wilt jouw huurcontract tussentijds opzeggen. Maar mag dit wel? En wat zijn je rechten?

 

Huurders worden door de wet beschermd tegen het opzeggen van de huur door de verhuurder of eigenaar. Dit heet huurbescherming. Waar jij recht op hebt als huurder ligt aan jouw situatie. Bij tijdelijke huur en het huren van hospitakamers gelden er bijvoorbeeld andere speciale regels dan bij het huren van een volledige woning. Onderstaand leggen we je alles uit!

 

Tijdelijk huurcontract

Als jouw huurcontract op of na 1 juli 2016 is gestart, dan eindigt jouw huurcontract na de afgesproken periode. De beëindiging van het huurcontract door de verhuurder moet minimaal één maand vooraf en niet meer dan 3 maanden voor de einddatum van je huurcontract. Het beëindigen van het huurcontract moet altijd schriftelijk worden bevestigd. Doet de verhuurder dit op tijd, dan moet jij je woning waarschijnlijk verlaten. Doet de verhuurder dit niet op tijd? Dan loopt jouw huurcontract door en wordt het een vast contract. Wil jij zelf eerder uit je woning en je huurcontract opzeggen? Dat kan! Als huurder is het wel mogelijk om het contract tussentijds op te zeggen. Let wel op dat je hoogst waarschijnlijk aan een opzegtermijn vast zit wanneer je je contract tussentijds wenst te beëindigen.

 

Hospitakamer

Huur jij een kamer van iemand die in hetzelfde huis woont? Dan heb je een proeftijd van 9 maanden. Bij de huur van een hospitakamer mag de huur namelijk in de eerste 9 maanden zonder opgaaf van reden worden opgezegd. Na de proeftijd gelden de normale huurbeschermingsregels en moet er een reden worden opgegeven voor de opzegging. De opzegtermijn van een hospitakamer bedraagt minimaal 3 maanden.

 

Vast huurcontract 

Als jouw huurcontract geen einddatum heeft, dan mag jouw verhuurder alleen in bepaalde gevallen opzeggen. Deze gevallen zijn:

  1. Eigen gebruik: de verhuurder wilt de woonruimte zelf gebruiken.

Let op! Hier gelden wel een aantal regels:

  • De verhuurder heeft een dringende reden voor het gebruik van de woonruimte. 
  • Het belang van de verhuurder moet zwaarder wegen dan het belang van de huurder.
  • De woning of kamer wordt gesloopt of er moet een renovatie plaatsvinden. Mocht dit het geval zijn, dan moet de verhuurder een verhuiskostenvergoeding betalen aan de huurder. Ook moet de verhuurder helpen naar het zoeken naar vervangende woonruimte.
  • Huur je een woning of kamer die bedoeld is voor een bepaalde groep mensen, bijvoorbeeld studenten, ouderen of gehandicapten? Dan gelden deze regels meestal niet. Check dit dus goed van te voren!
  1. Wanprestatie door betalingsachterstand of overlast. Als je betalingsachterstanden hebt of je zorgt voor ernstige overlast, dan mag de verhuurder de huur opzeggen. De verhuurder moet dit wel bewijzen. Er geldt dan een opzegtermijn van 3 tot 6 maanden. Ook kan de verhuurder eisen bij de rechter dat het huurcontract eindigt, in dat geval heb je als huurder maximaal 1 maand de tijd om achterstallige huur te betalen.
  2. Als de verhuurder besluit om de woning te verkopen dan kan de verhuurder dit niet als reden gebruiken om de huur op te zeggen. De nieuwe eigenaar zet het bestaande huurcontract voort. Mocht de nieuwe eigenaar het huurcontract op willen zeggen, dan kan dat na 3 jaar en alleen als de nieuwe eigenaar zelf in de desbetreffende woning gaat wonen.
  3. Als de verhuurder op de plaats van de woning een gebouw wil neerzetten. Dit mag alleen als het gebouw in het bestemmingsplan past en realisatie van het gebouw moet noodzakelijk zijn. Als de huur hierdoor wordt beëindigd dan moet de verhuurder een verhuiskostenvergoeding betalen aan de huurder.
  4. Indien de verhuurder toestemming nodig heeft voor de opzegging dan moet de huurder akkoord geven. Gaat de huurder niet akkoord met de opzegging? Dan moet de verhuurder de kantonrechter vragen om het huurcontract te ontbinden.

 

Heb jij verdere vragen over je huurcontract? Neem dan contact met ons op! Je kunt ons een mail sturen naar lbv@lbv.nl of bellen naar 088 – 266 3000.

Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.

Meer info