Zakelijke kosten zijn aftrekbaar! – Deel 2 - LBV | Meer dan een vakbond

Zakelijke kosten zijn aftrekbaar! – Deel 2

Auteur: Dursun Koker

Nieuwsoverzicht

In het eerste deel van de blog ‘’Zakelijke kosten zijn aftrekbaar!’’ hebben jullie kunnen lezen dat gemaakte kosten op zakelijke gronden aftrekbaar zijn van de winst. We zijn er dan helaas nog niet. Als ondernemer moet je van de gemaakte kosten op zakelijke gronden nog een onderscheid maken tussen zakelijke kosten die in één jaar aftrekbaar zijn en zakelijke kosten die over meerdere jaren gespreid aftrekbaar zijn. Het over de jaren gespreid aftrekken van zakelijke kosten wordt ook wel afschrijven genoemd. Nu brengt dit een tweetal vragen met zich mee. Want wanneer mag je de kosten in één keer aftrekken? En wanneer heb je te maken met gespreid aftrekken? Deze vragen zal ik in deze blog beantwoorden aan de hand van voorbeelden.

 

Kosten die in één jaar aftrekbaar zijn:

Volgens de fiscus zijn alle kosten die betrekking hebben op één jaar in het desbetreffende jaar aftrekbaar. Heb je bijvoorbeeld een pand wat je huurt voor je onderneming, dan zijn de huur-,gas- en elektrakosten in het desbetreffende jaar in één keer aftrekbaar. Ook inkoopkosten van grondstoffen, goederen en diensten die voor het maken van omzet nodig zijn, zijn in het desbetreffende jaar aftrekbaar. Dit zijn dus kosten die nodig zijn voor de uitoefening van je onderneming. Volgens de belastingregels zijn kosten voor de aanschaf van zaken met een kostprijs minder dan €450 in één keer aftrekbaar. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld het kopen van een printer van €200, zodat je de facturen van je onderneming kan uitprinten.

 

Kosten die gespreid over meerdere jaren aftrekbaar zijn

Zoals ik al eerder aangaf, mag je van de fiscus sommige kosten in één keer in aftrek brengen van de winst. Want op het moment dat je alle kosten in één keer in aftrek brengt van de winst, dan loopt de fiscus in één keer veel belastinggeld mis. Om de klap op te vangen heeft de fiscus restricties in het leven geroepen. Er gelden namelijk restricties voor de aanschaf van bedrijfsmiddelen en de vooruitbetaalde kosten.

 

Bedrijfsmiddelen

Veel gebruikte bedrijfsmiddelen door zzp’ers zijn: inventaris, apparatuur, auto’s en vergunningen. Investeringen in een bedrijfsmiddel die meerdere jaren mee gaat en meer dan €450 kost, moet gespreid afgetrokken worden over meerdere jaren. Volgens de fiscus mag je dan jaarlijks maximaal 20% afschrijven. Anders gezegd, je mag in vijf jaar afschrijven.

 

Veel ondernemers vragen aan mij het volgende: ‘’Hoe zit het als ik een goede laptop van bijvoorbeeld €1.000 wil aanschaffen en wat zijn de gevolgen?’’

 

Voor de kosten van de laptop mag je jaarlijks maximaal 20% in aftrek brengen van de winst. Dus jaarlijks mag je dan maximaal €200 in aftrek brengen. De afschrijvingen dienen daarom ook zorgvuldig opgenomen te worden in je boekhouding. Een jaartje de afschrijvingen missen bij inkomstenbelasting kan je aardig wat centen kosten! Het is daarom belangrijk dat zzp’ers bij de aanschaf van een bedrijfsmiddel de afschrijvingen goed in de gaten houden.

 

Vooruitbetaalde kosten

Een andere restrictie ligt bij de vooruitbetaalde kosten. Vooruitbetaalde kosten moet je verdelen over de jaren waarin je verwacht dat de kosten worden gemaakt. Dus vooruitbetaalde verzekeringspremies van het volgende jaar mag je pas het jaar daarop in aftrek brengen. De kosten van bijvoorbeeld een reclamecampagne voor de komende drie jaar die je in één keer hebt betaald moet je over drie jaar verspreiden en afschrijven. Hierbij kan gedacht worden aan het volgende cijfervoorbeeld: in jaar één maak je voor €3.000 een deal met een reclamebureau voor de komende drie jaar. Jaarlijks moet je dan €1.000 in aftrek brengen van de winst.

 

Conclusie

Zakelijke kosten kunnen op twee manieren afgetrokken worden, namelijk: in één keer of gespreid over meerdere jaren. De vuistregel is dat kosten, zoals inkoopkosten, die direct nodig zijn voor de uitoefening van de onderneming en aangeschafte zaken met een kostprijs van minder dan €450 in één jaar mogen worden afgetrokken van de winst. Kosten die betrekking hebben op meerdere jaren moeten gespreid worden afgetrokken van de winst. Hierbij kan gedacht worden aan de aanschaf van bedrijfsmiddelen en vooruitbetaalde kosten.

 

Bij LBV helpen wij jou met je boekhouding en belastingzaken. Met ons aan jouw zijde stellen wij jou op de hoogte van de aftrekposten waar jij recht op hebt en zal je geen aftrekposten mislopen.

 

Mocht je nog vragen hebben over bepaalde kosten die je hebt gemaakt, dan kun je uiteraard contact met mij opnemen via 088-2663000 of via dursun.koker@lbv.nl.

 

Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.

Meer info